Dzieła sztuki w biurach i przestrzeniach komercyjnych

Sztuka i biznes coraz częściej idą ze sobą w parze, nie tylko w kontekście finansowym i inwestycyjnym. Coraz więcej firm decyduje się zaimplementować dzieła sztuki w swoich przestrzeniach, budując w ten sposób wizerunek miejsc i marek. Twórczość artystyczna w przestrzeniach komercyjnych to nie tylko sposób na podniesienie prestiżu, ale również na polepszenie samopoczucia i produktywności osób, które z danej przestrzeni korzystają. Dowodzą tego badania przeprowadzone przez organizacje BCA i IAPAA, z których wynika, że 64% ankietowanych uważa, że sztuka w miejscu pracy pobudza ich kreatywność, a aż 78% z nich wskazało, że pomaga im obniżyć poziom stresu. Nic więc dziwnego, że dzieła sztuki możemy spotkać w coraz większej liczbie biurowców, hoteli czy centrów handlowych.

Jednym z najbardziej znanych przykładów połączenia świata sztuki z komercyjnym wnętrzem jest centrum handlowe Stary Browar w Poznaniu. Od samego początku miał być miejscem, w którym sztuka będzie mocno wyeksponowana i będzie stanowiła integralną część identyfikacji marki. Przestrzeń budynku jest wypełniona instalacjami artystycznymi, m.in. kinetycznym, inspirowanym ciałami owadów obiektem pt. „Opertus Lunula Umbra” autorstwa U-Ram Choe, czy monumentalną rzeźbą „Thsuki-no-hikari” Igora Mitoraja w holu głównym. Część prac jest użytkowa i dostępna, jak np. czarno-biała marmurowa ławka Piotra Kurka pt. „Konflikt między dobrem a złem”

Popularnym przykładem obiektu biurowego, w którym sztuka pełni bardzo istotną rolę, jest biurowiec Bobrowiecka 8 w Warszawie, w którym znajdują się pracę z prywatnej kolekcji Anny i Jerzego Staraków. W budynku, zgodnie z koncepcją „Kultury wpisanej w przestrzeń”, zaprezentowana jest część kolekcji polskich artystów współczesnych, m.in. Wilhelma Sasnala, Piotra Ulańskiego, Maurycego Gomulickiego czy Zbigniewa Rogalskiego.

Największa kolekcja sztuki korporacyjnej na świecie należy natomiast do niemieckiego banku inwestycyjnego Deutsche Bank, który posiada ok. 60 tys. dzieł sztuki w 900 biurach w 40 krajach.

Powyższe przykłady pokazują, że firmom opłaca się inwestować we wdrożenie sztuki w ich przestrzenie użytkowe. Robią to nie tylko aby zwiększyć swój prestiż czy wykreować określone skojarzenia z marką u odbiorców. Sztuka może również poprawić samopoczucie, zmniejszyć stres i poprawić wydajność pracowników.

Codzienny kontakt z dziełami angażuje ich na poziomie intelektualnym, co może mieć również korzystny wpływ na ich kreatywność. Estetyczna przestrzeń do pracy dodaje energii i motywacji, zachęca do przychodzenia i korzystania z biura na co dzień, co jest szczególnie istotne w kontekście strategii zatrzymania pracowników. Wchodząc do biura wypełnionego ciekawymi pracami czują się, jakby wchodzili do galerii sztuki. Spędzając w pracy 8 godzin łatwo o rutynę i znudzenie, a sztuka angażuje pracowników, dostarczając wrażeń i emocji. Szczególnie dzieła sztuki kinetycznej i interaktywnej zdobywają coraz większą popularność jako narzędzia wprowadzające dynamizm i zapewniające potrzebne oderwanie od stresujących zajęć.

Zaaranżowanie wnętrz biurowych i komercyjnych z wykorzystaniem dzieł sztuki niesie wiele korzyści, które zarządcy i właściciele muszą wziąć pod uwagę, jeżeli chcą skuteczniej przyciągnąć i zatrzymać swoich klientów i pracowników.