Według danych z najnowszego raportu brytyjskiej firmy analitycznej Hiscox całkowita wartość sprzedaży online na rynku sztuki w pierwszym półroczu 2020 r. wzrosła o prawie 500 procent, z 69 milionów dolarów do 412,6 miliona dolarów, w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Pandemia COVID-19 zmusiła branżę do szybkiego przejścia do działań online, a Internet stał się przez pewien moment praktycznie jedynym dostępnym kanałem sprzedaży dla większości firm w branży. Autorzy raportu przewidują, że zmiany te mają charakter długoterminowy i obserwujemy właśnie moment, w którym rynek sztuki wreszcie w pełni otwiera się na technologię cyfrową.
Sprzedaż dzieł sztuki w Internecie w ostatnich latach miała bardzo niską dynamikę wzrostu – w 2019 r. odnotowano wzrost w wysokości jedynie ok. 4% w porównaniu z rokiem 2018.
Sytuacja zmieniła się jednak drastycznie wraz z wybuchem pandemii koronawirusa i rozpoczęciem globalnego lockdown’u na początku roku. Sprzedaż online Christie’s, Sotheby’s i Phillipsa wygenerowała 370 mln USD w pierwszej połowie 2020 r., czyli ok. pięć razy więcej niż w tym samym okresie w 2019 r. Sotheby’s ogłosiła 131% wzrost liczby prac sprzedanych online w tym roku (maj 2020 r.) i 74% wzrost średniej ceny w porównaniu z 2019 r.
Większość przedstawicieli internetowych platform sprzedaży dzieł sztuki uważa, że chociaż kryzys COVID-19 będzie miał raczej negatywne konsekwencje dla branży, to z pewnością będzie siłą napędową sprzedaży online na rynku sztuki – w przeprowadzonym przez Hiscox badaniu ok. 80% ankietowanych utrzymuje pozytywne prognozy dla rynku sztuki online w nadchodzących 12 miesiącach.
Czy zmiana, którą właśnie obserwujemy, będzie miała charakter długoterminowy? Większość (65%) specjalistów ankietowanych w raporcie wierzy, że obecny kryzys doprowadzi do trwałej i transformacyjnej zmiany, a internet stanie się naturalną częścią każdej działalności związanej ze sprzedażą dzieł sztuki (m.in. galerii, sprzedawców, doradców i domów aukcyjnych).
Masowy ruch w kierunku online właściwie wszystkich głównych graczy w branży sztuki to prawdziwa szansa dla inwestorów indywidualnych na rozpoczęcie inwestycji w sztukę, która od wielu lat jest jedną z najpewniejszych długoterminowych inwestycji alternatywnych. Często nie mają oni czasu, aby uczestniczyć w aukcjach i targach sztuki, które do tej pory wiodły prym w sprzedaży dzieł sztuki. Zwiększenie działań online największych galerii i domów aukcyjnych w branży, ułatwi im dostęp i możliwość dokonywania transakcji na tym rynku.
Raport do pobrania: https://www.hiscox.co.uk/online-art-trade-report